Com milloraries els vincles a les empreses?

El projecte Tàndem FP arriba a la desena edició havent registrat una participació de 673 alumnes, trenta empreses i 115 docents en aquesta dècada. La nova edició suposarà que setanta alumnes de formació professional plantegin solucions a tres entitats del país “per fidelitzar els vincles entre les empreses i algú vinculat amb les empreses siguin clients, treballadors o estudiants”, segons ha explicat el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, que juntament amb la titular de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, han estat els encarregats de presentar aquesta nova edició, en què prendran part també deu docents. Els estudiants hauran de plantejar solucions per a Klockner Medical Group, Setap 365 i la Universitat Carlemany. Marsol ha destacat la consolidació del projecte i que suposi “una molt bona oportunitat pels estudiants d’aquest país poder entrar a parlar de tu a tu amb les empreses” i ha assenyalat que “l’important seria potser anar un pas més enllà i que ja es poguessin aplicar alguns més d’aquests projectes, que no quedés en una presentació”.
Baró ha subratllat que el programa Tàndem, impulsat per Andorra Business en col·laboració amb el centre de formació professional d’Aixovall, ha servit al llarg d’aquests anys per fomentar la cooperació i “els vincles entre el món educatiu i el de l’empresa” i entre el sector privat i l’educació i que al llarg d’aquests anys s’ha demostrat “la rellevància que té” perquè entre altres serveix perquè els alumnes puguin veure “la teoria aplicada”. Però tal com ha manifestat Marsol, la idea seria que pugui encara enfortir-se més i això passaria perquè els projectes es puguin materialitzar. “A veure si alguna empresa s’anima a tirar endavant, perquè sembla ser que l’any passat hi va haver algun projecte que podia tenir un recorregut i, per tant, en aquest sentit és important treballar-hi”, ha concretat la titular de Treball. I també ha incidit en el fet que el projecte fomenta aspectes en els quals treballa el seu ministeri com “la creativitat, la innovació i l’emprenedoria” per impulsar idees que serveixin per diversificar l’economia.
Quant als projectes d’aquest any, Klockner Medical Grup (Soadco) planteja dissenyar un protocol i materials de benvinguda perquè els nous treballadors se sentin part de la comunitat de treballadors. Setap 365 – Grandvalira Resorts busca respostes creatives a la pregunta: Com fer que el client d’entre 15 i 25 anys millori la seva primera experiència en l’esquí o altres activitats, a través de la gamificació i altres estratègies? I la Universitat Carlemany proposa desenvolupar solucions per enfortir el sentiment de pertinença de la comunitat d’estudiants en un model 100% ‘online’. El representant de Klockner, Eric Jover, ha subratllat que és “molt interessant” que les empreses puguin tenir els estudiants per ajudar-los i “més enllà d’això, que tinguem contacte entre els estudiants i les empreses”. I en el seu cas concret ha exposat que es tracta d’una empresa amb treballadors a Andorra, però també al voltant del món té uns 200 empleats de tretze nacionalitats diferents. Tots fan “horaris completament diferents. Tenim torn de nit, tenim torn de matí, torn de tarda. A més a més, perfils completament diferents, des d’operaris que no tenen formació, o formació professional, llicenciats, doctors, investigadors. I tot això fa que sigui difícil de construir sinergies”. I aquí entraria el paper dels estudiants als quals s’ha demanat que puguin donar “un cop de mà per veure què es pot oferir” perquè els treballadors “se sentin part d’alguna cosa que els transcendeix”. “Que, independentment que estiguin a l’oficina d’Andorra, o estiguin a la de Barcelona, o a la de Miami, puguin trobar aquests vincles i construir junts. Perquè al final, darrere d’una empresa, el més important són els recursos humans”, ha conclòs Jover.
Impulsar les professions
I més enllà del treball que el ministeri d’Educació pugui estar duent a terme per impulsar noves branques de formació professional, Marsol ha advocat perquè hi hagi un enfocament en els oficis. “Ens ha arribat molta gent de fora a treballar de fusters, de paletes, de lampistes, de planxistes…” i ha defensat que amb el treball conjunt entre Treball i Educació es podria “anar una mica més lluny” de l’oferta actual i incidir en la formació de professionals d’aquests àmbits que més demanda el país. Tot i que la idea és “embrionària” ja hi ha plantejada una reunió entre tècnics dels dos ministeris per “fer veure al jovent que les professions són un bon futur”. A més, ha recordat tot el vessant tecnològic i digital d’aquestes professions que les poden fer encara més atractives a la gent jove. “Jo personalment crec que hi hem d’apostar”, ha defensat.