Els alumnes d’Ordino descobreixen la Dansa del Mai i instruments del Pirineu
| L’Associació de Cultura Popular d’Ordino ha estat un dels impulsors aquest curs d’uns tallers per ensenyar la Dansa del Mai als alumnes de tercer de secundària de l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança d’Ordino. La iniciativa, que s’ha desenvolupat amb grups reduïts al llarg de diverses sessions, busca acostar aquesta celebració als joves de la parròquia després de l’estrena del ball durant la festa de Sant Pere de l’any passat. El president de l’entitat, Albert Roig, explica que la proposta va sorgir després de la bona acollida de la dansa, creada el 2025 en el marc de les falles i la crema del Mai. «Com que l’any passat vam estrenar la Dansa del Mai d’Ordino, el que vam creure convenient era poder-la traslladar als escolars i que d’aquesta manera els alumnes poguessin participar i anar arrelant més les tradicions», assenyala. Per tirar endavant el projecte, l’entitat va coordinar-se amb el departament de música del centre i amb el divulgador cultural Ivan Caro, autor tant de la composició com de la coreografia. «Vam convenir anar a l’escola secundària d’Ordino, fonamentalment, per tal d’ensenyar-la», explica Roig. Segons detalla, les sessions es van organitzar durant dues setmanes amb grups d’entre deu i dotze estudiants. «Hi havia uns grups de 10 o 12; vam fer vuit grups», apunta el president de l’associació, que calcula que hi han participat al voltant d’una vuitantena d’alumnes. Les classes no es van limitar únicament al ball. Durant les sessions, Caro també va mostrar alguns instruments tradicionals del Pirineu. «Era una hora i mitja intensiva de dansa i d’instruments musicals», destaca Roig. La iniciativa s’afegeix a altres activitats de divulgació cultural que l’associació desenvolupa regularment amb els centres educatius de la parròquia, especialment vinculades a les falles i a l’Ossa. El projecte s’ha pogut posar en marxa gràcies a una subvenció del Govern destinada a iniciatives noves, tot i que la seva continuïtat encara s’haurà d’acabar de valorar amb el centre educatiu. «L’any que ve el volem continuar, però s’ha de continuar parlant amb les escoles per veure si volen o no», afirma. Més enllà de la parròquia, la coreografia també s’ha ensenyat aquest any en escoles de l’Alt Urgell a través del projecte ‘Dansa’t’, un projecte liderat per Ivan Caro per divulgar danses tradicionals del Pirineu entre infants i joves. |
