Un mur per deixar-hi empremta: Sant Julià impulsa l’art urbà
| El comú de Sant Julià de Lòria ha posat en marxa un nou espai destinat a l’expressió artística urbana posant a disposició d’un mur lliure per a grafitis. La iniciativa neix arran de la proposta d’Edgar Cabacas, resident a la parròquia des de fa nou anys i aficionat a aquest art des de la seva joventut. Cabacas, originari de Sabadell, explica que trobava a faltar a Andorra espais oberts on poder practicar el grafiti de manera legal. «A Barcelona o Sabadell hi ha murs habilitats on saps que pots pintar lliurement. Aquí no coneixia cap lloc semblant i els espais que hi havia estaven vinculats a concursos», ha explicat. Amb la voluntat de crear un espai accessible per a tothom, va traslladar la seva proposta al comú fa aproximadament un mes. La resposta institucional ha estat ràpida i aquest dimarts el projecte ja s’ha fet realitat. «Volia una cosa que permetés venir un dissabte amb els nens, pintar una estona i marxar cap a casa. Un espai lliure, sense haver de passar per un concurs», ha relatat. El comú li ha cedit un tram de mur del parc del Prat Gran, on alguns nens i nenes de l’escola de l’art ja han començat a pintar-hi aquest dimarts. La consellera de Cultura de Sant Julià de Lòria, Teresa Areny, ha explicat que la proposta va arribar a través de l’Escola d’Art. «L’Edgar estava molt entusiasmat i vam veure que era una persona que tenia moltes ganes d’expressar-se i d’aprofitar el seu talent per compartir-lo també», ha comentat Areny. Després d’estudiar la iniciativa conjuntament amb l’Escola d’Art, el projecte es va presentar a la taula d’activitats del comú, on participen diferents departaments de la corporació. Segons Areny, la proposta va rebre una bona acollida des del primer moment. El comú va considerar important que el mur estigués ubicat en un espai visible per facilitar-ne el seguiment i garantir un ús adequat. «La idea és que qualsevol persona pugui venir amb els seus esprais i expressar-se lliurement», ha afirmat Areny. Pel que fa a la possibilitat d’ampliar la iniciativa amb nous espais, Areny ha explicat que primer volen avaluar el funcionament d’aquest primer mur. «Una vegada veiem aquesta experiència com funciona, si la gent ho respecta, adults, joves i infants, i tothom té ganes de deixar-hi la seva petjada, a partir d’aquí veurem com es desenvolupa l’activitat», ha assenyalat. La consellera ha afegit que el seguiment de la iniciativa es farà també conjuntament de la mà de Cabacas i que, en funció de l’evolució del projecte, el comú estudiarà la possibilitat d’habilitar nous espais. «Valorarem si podem afegir-hi algun altre mur dintre la parròquia», ha mencionat la consellera. L’impulsor considera que el grafiti és una disciplina artística assequible i una bona eina d’expressió per als més joves. «És una forma d’art relativament barata i està bé que els nens puguin descobrir aquesta vessant artística i expressar-se», afirma. També ha reivindicat que, malgrat que sovint el grafiti s’associa a pràctiques il·legals o al vandalisme, es tracta d’una expressió artística plenament reconeguda. En aquest sentit, ha posat com a exemple Banksy, un dels artistes urbans més coneguts del món. «És veritat que ho associem a il·legal, però després tenim Banksy, que és algú superestimat, superben valorat, on les seves obres es venen per milions d’euros i no deixa de fer grafiti», ha remarcat. En aquest sentit, ha acabat afirmant que si es fa de manera legal, el grafiti és «una forma d’expressió» i «una activitat més» com quan els infants juguen a pilota, ha detallat. |
