Sant Julià de Lòria es prepara per cinc dies de música, festa i activitats per a tothom
La Festa Major de Sant Julià de Lòria tornarà a omplir els carrers de la parròquia del 24 al 28 de juliol amb una programació pensada per a totes les edats, que combinarà tradició, activitats familiars, cultura popular i música en directe. Els principals reclams musicals d’aquesta edició seran Mishima, Fumiga i Los Manolos.
La consellera de Cultura del comú lauredià, Teresa Areny, ha destacat durant la presentació del programa que la Festa Major «és més que una programació d’activitats» i que representa «un dels moments de l’any en què la parròquia es mostra tal com és: viva, participativa, diversa i orgullosa de les seves arrels». Segons Areny, la celebració és una oportunitat per «sortir al carrer, compartir espais i experiències, retrobar-nos i reforçar els vincles que ens uneixen com a comunitat». En aquest sentit, ha remarcat que el departament de Cultura treballa any rere any per crear una programació transversal en què «totes les generacions se sentin identificades amb la festa major».
«És una programació extensa on, com bé deia la consellera, seguim aquest fil de facilitar i pensar en programar activitats per a totes les edats», ha indicat la cap de l’àrea de Cultura del comú de Sant Julià de Lòria, Laura Rogé.
Areny ha posat en relleu l’aposta per reforçar les activitats dirigides a la gent gran, una línia iniciada l’any passat amb la recuperació de l’esperit dels tradicionals balls de tarda i de saló. Al mateix temps, ha reivindicat el paper central de les tradicions lauredianes, especialment durant el dilluns, amb actes tan emblemàtics com la Passa, el Ball Cerdà, la Marratxa i les actuacions de l’Esbart.
Pel que fa a la programació musical, la festivitat comptarà enguany amb tres noms destacats. Los Manolos actuaran per primera vegada a Sant Julià de Lòria, mentre que Mishima protagonitzarà el tradicional concert familiar el dilluns, una proposta pensada perquè pares, mares i fills puguin gaudir plegats de la música en directe. Completa el cartell Fumiga, una de les formacions valencianes amb més projecció, que farà parada a la parròquia en el marc de la gira de comiat del grup. «Hem hagut de treballar molt perquè Fumiga estigués aquí a Sant Julià i estem contents de poder formar part d’aquesta gira del tancament d’aquest grup valencià», ha explicat Areny. «Serà el seu darrer concert, estan preparant la seva gira de comiat i per primer cop a Andorra hi haurà aquest grup», ha manifestat la cap de l’àrea de Cultura.
A banda dels caps de cartell, es faran també altres espectacles musicals. El divendres la cantant italiana Vanessa Grillone farà el Tribut a Raffaella Carrà amb el concert ‘Holla Rafaella’. Tanmateix, s’han contractat tres orquestres per a la gent gran, que són la Montgrins, la Banda del drac i Sabor Sabor. A més, l’Orquestra del futuro posarà el so en una de les discomòbils, La Divand oferirà un concert de versions, com també ho farà La noche 80era. També hi haurà sessions de dj., amb Jorge Peñafiel.
Els actes familiars continuaran essent un dels eixos principals de la celebració. Les activitats infantils, esportives, culturals i de joventut complementaran una programació popular que inclou cercaviles, gegants, balls tradicionals i nombroses propostes per als més petits. Com a novetat enguany s’instal·larà un tobogan aquàtic en el carrer Carvajal de Hué.
Un altre dels aspectes destacats serà la continuïtat de les mesures d’inclusió. Per tercer any consecutiu, el comú impulsarà l’Hora Silenciosa a les atraccions de la fira, una iniciativa adreçada especialment a les persones amb trastorn de l’espectre autista i altres sensibilitats sensorials. De 20 h a 21 h, les atraccions funcionaran sense música ni efectes lumínics. «Fer que la festa major també pugui arribar a totes les persones, a totes, sense distensió, és vital perquè la festa major sigui democràtica i sigui per a tothom», ha assenyalat Areny. La consellera ha explicat que el projecte s’ha anat perfeccionant en col·laboració amb les entitats especialitzades per adaptar millor els horaris i les necessitats dels usuaris.
Durant l’esdeveniment també s’aprofitarà per celebrar un acte simbòlic. Dissabte tindrà lloc la inauguració oficial de la plaça Calonge i Sant Antoni per celebrar el 20 anys d’agermanament amb la localitat catalana del Baix Empordà. «Celebrem els vint anys de germanament amb Calonge i Sant Antoni. Rebrem la colla gegantera dels nostres germans i, per tant, aprofitarem aquell dia per inaugurar la plaça», ha destacat Rogé.
D’altra banda, la corporació tornarà a apostar pels gots reciclables. «És brutal la foto abans d’aquesta campanya i després d’aquesta campanya. Quan arribes a les 5 del matí i veus la plaça, no té res a veure d’ençà que fem aquesta campanya amb les deixalles que hi havia quan no hi havia la campanya d’Oh My Got», ha assegurat Areny. El pressupost per organitzar la festivitat és força semblant el de l’edició passada, al voltant dels 200.000 euros.
