Quan els avis pugen a escena: el Viari Show ensenya convivència als més petits

Quan els avis pugen a escena: el Viari Show ensenya convivència als més petits

Andorra la Vella. El comú d’Andorra la Vella ha tornat a posar en marxa aquest juny el Viari Show, una activitat pedagògica dirigida als alumnes de quart de primària de la parròquia que aposta per l’aprenentatge intergeneracional per fomentar el civisme viari i les normes de convivència des de la infància. La iniciativa combina teatralitzacions amb la participació de gent gran per transmetre als infants conductes cíviques vinculades a la mobilitat i l’espai públic.

En el marc de la celebració de l’activitat, el conseller de circulació i aparcaments del comú d’Andorra la Vella, Xavier Surana, ha defensat la importància de treballar aquests hàbits «des de molt petits» per lluitar contra l’incivisme i fer que els nens «sàpiguen què es pot fer i què no es pot fer». Segons ha remarcat, un dels valors diferencials del Viari Show és precisament el component intergeneracional, ja que persones grans comparteixen escenari amb els infants en diferents representacions sobre situacions quotidianes vinculades a la convivència.

«És gent gran amb nens petits i creiem que és molt interessant a nivell pedagògic», ha destacat Surana, que ha posat en relleu la implicació dels participants adults, molts dels quals «segurament tenen nets d’aquesta edat» i participen activament en els sketches. A través d’aquestes escenes, els alumnes observen comportaments correctes i incorrectes i, posteriorment, reflexionen amb els agents de circulació sobre allò que han vist.

Entre les situacions representades hi ha, per exemple, l’ús del transport públic i el respecte a les persones amb prioritat, com la gent gran o les dones embarassades. Segons ha explicat el conseller, els mateixos infants identifiquen ràpidament les actituds inadequades i les normes de convivència que cal respectar, fet que reforça el valor educatiu de la proposta.

L’activitat arribarà enguany a alumnes d’entre 9 i 10 anys de tres escoles de la parròquia, amb quatre sessions programades durant el mes de juny. Tot i que el comú ha fet extensiva la invitació a altres centres, Surana ha explicat que qüestions de calendari han limitat la participació en aquesta edició.

El responsable comunal també ha reivindicat la continuïtat anual del projecte, especialment en un context de creixement de la població, del parc automobilístic i del trànsit. Amb tot, ha insistit que la clau és no perdre aquests espais d’aprenentatge i començar a treballar les normes de convivència des d’edats primerenques.

Andorra és jove