Eurovisió 2026 penja d’un fil: els països es rebel·len contra la participació d’Israel

Eurovisió 2026 penja d’un fil: els països es rebel·len contra la participació d’Israel

La participació d’Israel en els esdeveniments públics, culturals i esportius continua sent tota una polèmica que està a punt d’esclatar definitivament. Després de la revolta amb l’equip Israel Premier Tech a la Vuelta a Espanya 2025, ara el món de la cultura també es posiciona en contra del genocidi a Gaza. En concret, la celebració del Festival d’Eurovisió 2026 està cada vegada més en dubte després que grans països hagin amenaçat en retirar-se de la competició si l’estat jueu participava.

El primer territori a fer-se ressò va ser Irlanda. La televisió nacional RTÉ ha expressat que el país no participarà si Israel ho fa, ja que respon a la “terrible i continua pèrdua de vides a Gaza”, que fa que la presència irlandesa sigui “inadmissible”, segons han fet públic en un comunicat. A aquesta mesura se li han sumat Espanya i Eslovènia, països que no volen ser relacionats amb la situació que es viu en la franja i que rebutgen totalment la participació d’Israel. Però també hi ha estats, com Itàlia o Alemanya, que han amenaçat amb el contrari, és a dir, en esborrar-se del concurs si el territori jueu no participa. Així mateix, altres territoris com Islàndia, Bèlgica o els Països Baixos han mantingut ‘en reserva’ la seva presència fins al veredicte final de la UER, tot i que continuen amb els processos de preselecció dels candidats.

Si bé la Unió Europea de Radiodifusió (UER) té fins al desembre per prendre una decisió i publicar la llista oficial de països que participaran en la 70a edició del concurs, actualment es troba en una entrecreuada on difícilment sortiran victoriosos. Per poder entendre la situació, s’ha de saber que Eurovisió és finançat per l’anomenat ‘Big Five’, és a dir, les televisions dels territoris que més aporten econòmicament al festival. Dins d’aquest grup estan el Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia i Espanya.

I sí. No només els hi serveix per accedir directament a la final del concurs, sinó que també fa que tinguin un gran pes dins de l’estructura del format i que qualsevol decisió sigui negativa. Espanya amenaça amb no participar si ho fa Israel, però Alemanya i Itàlia no participaran si Israel tampoc ho fa. Llavors, com acabarà tot això?

Bé, és difícil dir-ho, molt més quan se sap que uns 26 de països ja han confirmat la seva candidatura a l’espectacle. A banda de l’embolic amb tres de les cinc fonts de finançament, Eurovisió també compta amb el patrocini de la marca de cosmètics israelià Moroccanoil. En un principi, amb la sortida de Martin Österdahl com a supervisor executiu del format i l’entrada de Martin Green com a substitut, es preveia que el contracte —inicialment signat per a cinc edicions, tot i que es va haver d’allargar fins al 2025 per la cancel·lació de l’edició 2020 a causa de la Covid-19— de patrocini no es tornés a renovar. Tanmateix, el passat 20 d’agost, la televisió austríaca ORF va confirmar Viena com la seu de la pròxima edició, així com es va revelar el nou logotip i ‘flyers’ publicitaris, on continuava figurant el logotip de l’empresa.

El que si se sap, fins ara, és que la participació d’Israel no només podria fer que es fes un festival amb molt menys participants, sinó que podria suposar la cancel·lació del format (fet que només s’ha produït a causa de la pandèmia del 2020) o, inclús, que la política tornes a influenciar amb força les votacions finals.

Andorra és jove