El boom de l’Strava, l’app que converteix l’esport en comunitat i competició

Strava és una aplicació mòbil i plataforma web nascuda el 2009 a San Francisco, pensada per registrar activitats esportives com córrer, anar amb bicicleta, nedar, caminar, entre moltes altres. Però Strava és molt més que un comptador de quilòmetres: és una xarxa social que connecta milions d’esportistes d’arreu del món.

A través del GPS, Strava permet monitorar entrenaments, comparar rendiment, seguir amics o referents esportius i competir en “segments”, trams definits del recorregut on es pot lluitar per liderar la classificació global. Avui compta amb més de 120 milions d’usuaris registrats.
La xarxa no només et permet veure les teves dades (distància, ritme, elevació, calories), sinó que et connecta amb altres usuaris, monitorar entrenaments, comparar rendiment, seguir amics o referents esportius i competir en “segments”, trams definits del recorregut on es pot lluitar per liderar la classificació global. Pots donar “kudos” (una mena de “like”) a les activitats dels altres, deixar comentaris, unir-te a clubs o desafiaments mensuals.
Els “segments” són una funcionalitat clau: qualsevol usuari pot crear un segment, i tots els que hi passen queden registrats. Això ha generat una espècie de “gamificació” de l’esport, on molts usuaris intenten batre rècords personals o superar els “KOM” (King of the Mountain) o “QOM” (Queen of the Mountain) en ciclisme i running.
El valor de les dades i el risc de l’obsessió
Strava et permet accedir a gràfiques detallades del teu rendiment i comparar sessions. Però també ha rebut crítiques per fomentar una relació poc saludable amb l’esport: la pressió per registrar tot, competir constantment o mostrar millors marques pot derivar en estrès o sobreentrenament.
Impacte social i sostenible
Strava ha estat utilitzada per ajuntaments i institucions per entendre patrons de mobilitat activa i promoure l’ús de la bicicleta. En ciutats com Londres o Barcelona, les dades de Strava han ajudat a redissenyar carrils bici o prioritzar zones amb alta densitat de corredors i ciclistes.
Strava ha canviat la manera com entenem l’activitat física: ja no és només una eina de control, sinó també una plataforma social, competitiva i analítica. El repte, com sempre, és trobar l’equilibri entre motivació, rendiment i benestar personal.