Bad Bunny i la música porto-riquenya al nou curs de la Universitat Yale

Bad Bunny i la música porto-riquenya al nou curs de la Universitat Yale

El reggaeton arriba a la universitat ja és una realitat. La Universitat Yale, als Estats Units, celebrarà un curs exclusiu amb Bad Bunny per analitzar la cultural porto-riquenya i l’impacte social de la música caribenya contemporània. A partir d’aquesta tardor, l’acadèmia oferirà una formació específica sobre l’artista sota el títol ‘Bad Bunny: Musical Aesthetics and Politics’ (‘Bad Bunny: l’estètica musical i política’ en català).

El professor encarregat, Albert Laguna, vol estudiar el fenomen cultural de l’artista, en la línia amb les altres classes que imparteix sobre estudis americans i etnicitat, raça i migració. Laguna va explicar al portal Yale News que la idea va sorgir en escoltar el àlbum més recent de Bad Bunny ‘DeBí TiRAR MáS FOToS’, durant les vacances. “Estava passejant per Nova Orleans escoltant-lo, connectant amb l’ambient caribeny de la ciutat en el Barri Francès, que pot semblar com San Juan, i em vaig quedar impressionat amb tot el que aconsegueix auqesta lbum”, va afirmar Laguna. En especial, en destaca la cançó ‘NUEVAYoL’ la qual pren mostres de ‘Un Verano en Nueva York’ del grup El Gran Combo de Puerto Rico, considera que les sinergies mostren la importància d’aquestes trajectòries culturals.

Segons el professor, no es pot explicar la història de Puerto Rico “des del segle XIX fins avui sense Nova York i el moviment de persones i producció cultural entre ambdós llocs”, com ho explora el clàssic musical ‘West Side Story’. El curs explorarà els principals gèneres musicals que van influir a l’artista, entre els quals la bomba, la salsa, la plena i, per descomptat, el reggaeton.

Diàspora porto-riquenya

El curso ‘Bad Bunny: Musical Aesthetics and Politics’ vol precisament profunditzar en la diàspora porto-riquenya de l’últim segle a través de l’obra musical del cantant, ja que “pots ‘escolar’ allò que va possibilitat la migració massiva dels porto-riquenys”. “El reggaeton a Puerto Rico no pot dissociar dels fluxos musicals de la regió ni dels projectes colonials a Amèrica”, va afegir. De fet, el seu darrer disc, segons el mateix Bad Bunny, és el treball “més porto-riqueny de tots els temps”. Laguna considera que no hi ha millor manera d’explicar la contemporaneïtat de Puerto Rico, així com de les seves influències artístiques dins el reggaeton, que amb un estudi exhaustiu de l’obra de Bad Bunny.

Andorra és jove